HelloFresh

World Vegetarian Day: Trends in de vegetarische keuken 2021

World Vegetarian Day: Trends in de vegetarische keuken 2021

Op vrijdag 1 oktober is het World Vegetarian Day! De NAVS (North American Vegetarian Society) riep deze dag in 1977 in het leven om wereldwijd aandacht te vragen voor vegetarische gerechten. Maar hoe is het in ons eigen land met vegetarisme gesteld? Wat zijn de laatste trends in de vegetarische keuken? HelloFresh zocht het uit!

Op vrijdag 1 oktober is het World Vegetarian Day! De NAVS (North American Vegetarian Society) riep deze dag in 1977 in het leven om wereldwijd aandacht te vragen voor vegetarische gerechten. Maar hoe is het in ons eigen land met vegetarisme gesteld? Wat zijn de laatste trends in de vegetarische keuken? HelloFresh zocht het uit!

Groente boven vlees of vis

Steeds meer Nederlanders ontdekken dat minder vlees eten niet alleen beter is voor je gezondheid, maar ook voor de planeet en de dieren. Dat vegetarische voeding steeds populairder wordt, zien we ook in onze cijfers terug: HelloFresh'ers kiezen steeds vaker voor Veggie-recepten: zonder vlees of vis en met lekker veel groente. In 2019 en 2020 waren van alle verkochte maaltijdboxen nog maar 36,5% boxen met de Veggie-maaltijdvoorkeur. Dit jaar steeg dat percentage al naar een gemiddelde van 39,3%. In 2021 zijn de favoriete Veggie-recepten van HelloFresh'ers ‘orzo met spinazie en cherrytomaten’, ‘spinazie-kokoscurry met gele rijst’ en ‘naanpizza met geitenkaas en groenten’.

Nederland bestelt meeste boxen met Veggie-menuvoorkeur in Europa

Nederland behoort tot de top 3 grootste groenteliefhebbers in Europa! Tussen begin 2019 en eind zomer 2021 bestelden Nederlanders 39,3% van de HelloFresh Boxen met Veggie-menuvoorkeur in heel Europa. Alleen in Oostenrijk en Zwitserland bestelden ze er meer: in Zwitserland eet maar liefst 46,5% van de HelloFresh'ers vegetarisch. De Britten daarentegen scoren opvallend laag: bij slechts 17,4% van alle bestellingen speelt groente de hoofdrol. Gemiddeld is een derde van alle bestellingen gebaseerd op groente, waar Nederland met kop en schouder bovenuit steekt.

Gefermenteerde drankjes voor de weerstand

Maar wat zijn eigenlijk de vegetarische trends op social media dit jaar? Sinds de wereldwijde lockdown regent het tips om je weerstand te verhogen op Instagram. Onder de trending hashtags #guthealth (ruim 3,5 miljoen berichten), #probiotic (550 duizend berichten) en #immuneboosters (23 duizend berichten) haal je bijvoorbeeld inspiratie om zelf gepekelde en gefermenteerde voedsel en drank te maken. Zo is kombucha razend populair dit jaar, een gefermenteerd drankje gemaakt met levende microben dat een bijdrage zou leveren aan het immuunsysteem.

Creatieve wortel 'spek' en mais 'ribbetjes'

Op TikTok vind je creatieve recepten voor typische vleesgerechten, maar dan in een plantaardig jasje. Zo werd het videootje waarin plakjes wortel op smaak werden gebracht tot spek, de zo geheten carrot ‘bacon’, 8 miljoen keer bekeken. En heb je al het fenomeen corn ‘ribs’ geprobeerd? Dit zijn maiskolven uit de air fryer, gekruid als spareribs. Om je vingers bij af te likken!

120% meer zoekopdrachten gerelateerd aan visvervangers

Naast alternatieven voor vlees is de interesse in visvervangers toegenomen. In 2021 (tot en met juli) werden ruim 2.400 zoekopdrachten in Google uitgevoerd gerelateerd aan ‘visvervanger’, een stijging van 120% ten opzichte van 12 maanden daarvoor. De grootste stijging in zoekopdrachten was te zien in maart, een toename van maar liefst 654,5%. Dezelfde maand dat Seaspiracy, een documentaire over de impact van visserij op het milieu, in première ging op Netflix. Toeval? Wij denken van niet.

Wat eten we vandaag

Wat eten we vandaag

Geen tijd om elke dag te zoeken naar recepten? Met HelloFresh geniet je dagelijks van snelle, makkelijke gerechten.

Geen tijd om elke dag te zoeken naar recepten? Met HelloFresh geniet je dagelijks van snelle, makkelijke gerechten.

Bekijk alle vegetarische recepten
Methodologie:
Deze informatie komt van Google Trends, een betrouwbare leverancier van Big Data. Er wordt een periode van vijf jaar bekeken van 2016 tot 2021 in Nederland. Er zijn aanvullende gegevens opgenomen om een bredere context te geven aan de vegetarische voedingtrends. De zoekvolumes zijn gebaseerd op het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand voor een zoekopdracht met behulp van gegevens van Google Trends en Keywordtool.io.
© HelloFresh 2021