HelloFresh

Foodtrends in Nederland

Foodtrends in Nederland

Wat is er verandert door de crisis? Ruim één jaar na de lockdown deed HelloFresh onderzoek om inzicht te krijgen in veranderingen van onze eetgewoonten. Zijn we anders gaan eten? En welke trends nemen we nog meer waar? HelloFresh zocht het voor je uit!

Wat is er verandert door de crisis? Ruim één jaar na de lockdown deed HelloFresh onderzoek om inzicht te krijgen in veranderingen van onze eetgewoonten. Zijn we anders gaan eten? En welke trends nemen we nog meer waar? HelloFresh zocht het voor je uit!

Bereidingstijd

Keuken

Vegetarisch of met vlees?

Soorten maaltijden

Bereidingstijd

Keuken

Vegetarisch of met vlees?

Soorten maaltijden

12,8 miljoen uur achter het fornuis en 21 miljoen bestellingen

HelloFresh'ers besteedden tussen 1 maart 2020 en 1 maart 2021 maar liefst 12,8 miljoen uur aan koken. Dat is ruim 72% meer dan in het jaar ervoor en bijna 2,5 keer zoveel als onze zuiderburen. Bovendien verdubbelde het aantal HelloFresh-bestellingen van 10 miljoen naar ruim 21 miljoen in het afgelopen jaar.

Italiaanse keuken blijft favoriet

Nu we nauwelijks kunnen reizen, wordt er in de keuken juist heel wat afgereisd. Het afgelopen jaar probeerden we nieuwe keuken- en kookstijlen. Vooral fusion was in trek met een verdriedubbeling van het aantal HelloFresh Boxen. Bij fusion koken worden verschillende culinaire stijlen, tradities en kooktechnieken gecombineerd.

De Italiaanse keuken blijft dé ultieme favoriet onder Nederlanders met ruim 25% van alle HelloFresh-bestellingen in het afgelopen jaar. Ook de liefde voor onze eigen keuken is blijven bestaan met 12% van alle bestellingen. We hebben daarentegen minder Indiaas, Mexicaans, Midden-Oosters en Mediteraans besteld vergeleken met vorig jaar.

89% meer gezonde maaltijden en minder pizza

Sinds de lockdown eten Nederlanders meer gezonde maaltijden. Uit de data die HelloFresh verzamelde, blijkt dat er sinds maart 2020 online 89% meer gezocht werd naar 'gezonde maaltijd recepten'. Bovendien probeerden we meer gebalanceerde recepten (25%) en voedzame bowls (11%). Sindsdien geeft 39% van de Nederlanders aan meer fruit en groente te eten en ruim 53% geeft aan gezonder te koken.

Mensen wilden blijkbaar hun coronakilo's kwijt, want er is 200% meer gezocht op 'gezonde maaltijd met weinig kcal' en 75% meer op 'gezonde maaltijd om af te vallen'. Uit de HelloFresh bestellingen blijkt ook een daling (-4%) in de hoeveelheid pizza en pastagerechten.

2400 flessen wijn per maand

Hoe meer tijd we thuis doorbrachten, hoe meer we een fles wijn opentrokken bij het eten. Dit blijkt ook uit de interne data van HelloFresh. Waar in 2019 gemiddeld 1500 flessen wijn werden besteld, steeg dat sinds maart 2020 naar 2400 flessen per maand.

Ook draaiden de Nederlandse ovens overuren; we bakten ruim 32.200 taarten en cakes. Afgelopen jaar was de carrot cake en bananenbrood het populairst. Daarnaast trakteerden we onszelf op ruim 8000 desserts bij de bestellingen. Met de crème brûlée en de chocoladelavacake als favoriet. Doordat we niet uit eten konden, speelden we thuis graag als chef-kok!

Deze groente aten we het meest

Als je ziet dat er meer fusion gekookt wordt, is het niet gek dat er ook meer champignons en andere paddenstoelen besteld worden. Deze groenten vind je terug in keukens over de hele wereld. Sinds de lockdown zijn de bestellingen van champignons en paddenstoelen gestegen naar bijna 8% van het totaal aantal bestellingen. Hardlopers zoals de tomaat, courgette, rode paprika, broccoli en prei blijven de Hollandse groentefavoriet in zowel 2019 als 2020!

10,1 miljoen vegetarische bestellingen

HelloFresh zag de bestellingen van vegetarische gerechten stijgen. Zo haalden we onze proteïnen het afgelopen jaar bij voorkeur uit vegetarische bronnen (40%) in plaats van uit kip (22%). Verder kwamen onze eiwitten uit vis (12%), rundvlees (11%) en varkensvlees (10%).

Interesse voor vegetarische recepten zien we ook terug in online zoekopdrachten: het afgelopen jaar werd 133% meer gezocht naar koolhydraatarme vega-recepten en 50% meer naar vegetarische recepten. Ruim 50% van de respondenten geeft aan dat ze sinds maart 2020 meestal groente op tafel zetten. HelloFresh ziet dit ook terug in de stijging van vegetarische bestellingen sinds corona (+4%).
Methodologie: Deze informatie komt van interne data op basis van de receptkeuzes van Nederlandse HelloFresh'ers. Er wordt een periode van 25 maanden vergeleken: 1 maart 2019 t/m februari 2020 (precorona) vs. 1 maart 2020 t/m maart 2021 (sinds corona). Bovendien is er data gebruikt uit een respondentenonderzoek onder de klanten van HelloFresh met 1000 respondenten over een periode van 05-06-2020 t/m 11-06-2020. Er zijn aanvullende gegevens opgenomen om een bredere context te geven aan de Nederlandse voedingstrends. De zoekvolumes zijn gebaseerd op het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand voor een zoekopdracht met behulp van gegevens van Google Trends en Keywordtool.io.
© HelloFresh 2021

      Meer weten over dit onderzoek?

      Meer weten over dit onderzoek?

      Neem contact op