Inloggen
HelloFreshIconChevronRightSmallMaaltijdboxIconChevronRightSmallVoedseltrends

Foodtrends 2022 in Nederland

Foodtrends 2022 in Nederland

Over de hele wereld zijn eetgewoonten aan het veranderen, maar hoe staat het met de onze? HelloFresh deed onderzoek naar de Nederlandse eetgewoonten en foodtrends van het afgelopen en komende jaar. Hierbij putten we uit allerlei databronnen en blikken we terug op 10 jaar HelloFresh. Welke recepten waren favoriet?

Over de hele wereld zijn eetgewoonten aan het veranderen, maar hoe staat het met de onze? HelloFresh deed onderzoek naar de Nederlandse eetgewoonten en foodtrends van het afgelopen en komende jaar. Hierbij putten we uit allerlei databronnen en blikken we terug op 10 jaar HelloFresh. Welke recepten waren favoriet?

Flexitarisme in 2022

Steeds meer mensen laten vlees en vis vaker liggen en ontdekken de voordelen van groeten en fruit. Dat zien wij ook terug in de groeiende interesse voor veggieboxen . Maar velen gaan een stapje verder. De interesse voor veganisme is het afgelopen jaar met 50% toegenomen, blijkt uit online zoekgedrag*. In een veganistische keuken is geen enkel dierlijk product terug te vinden, maar wel een dieet rijk aan groenten, fruit, granen en noten. Ben je nog niet helemaal klaar om kaas en eieren volledig naast je neer te leggen, maar ben je wel bewust met voeding bezig? Dan behoor jij zoals de meeste Nederlanders misschien wel tot de flexitariërs. Hierbij wordt aandachtig met gezondheid en milieu omgegaan door de inname van dierlijke producten te verminderen. Volgens het CBS eet 44,8% van de bevolking maximaal vier dagen per week vlees**. Zal de trend van biologisch, duurzaam, bewust en plantaardig eten ook in 2022 blijven toenemen? Wij hopen van wel.
*gebaseerd op data uit keywordtool.io voor de term ‘veganisme’ (dec 2020 - nov 2021) in Nederland
** https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rapportages/2021/klimaatverandering-en-energietransitie-opvattingen-en-gedrag-van-nederlanders-in-2020/6-vleesconsumptie

Aardappelmelk en meer

Bewustzijn over voeding neemt diverse vormen aan. Zo zijn er allerlei innovatieve technische ontwikkelingen om voeding zo biologisch en duurzaam mogelijk te produceren. Ook worden er verschillende plantaardige alternatieven gevonden voor bestaande dierlijke producten. De wortel‘spek’ en mais‘ribbetjes’ waren al een hit op TikTok het afgelopen jaar. Ook werd er in het afgelopen jaar 30% meer gezocht op 'plantaardige melk' (met een gemiddeld zoekvolume van 1600) ten opzichte van het voorgaande jaar***. In 2022 zal, naar verwachting, naast sojamelk ook haver- en aardappelmelk aan populariteit winnen. In het afgelopen jaar nam de interesse voor aardappel- en havermelk respectievelijk met 50% en 22% toe in Nederland****. Met een gemiddeld zoekvolume van respectievelijk 10 en 8100 per maand in het afgelopen jaar lijkt het erop dat deze trend een blijvertje is. Wil je ook eens de melk-trend van plantaardige alternatieven uitproberen? Kook dan eens dit ontbijtje of gezond toetje van havermout uit de oven met havermelk, of een andere plantaardige variant.
*** 'Plantaardige melk’ heeft gemiddeld zoekvolume van 1600 p/maand en is het afgelopen jaar met 30% toegenomen (source: keywordtool.io dec 2020 - nov 2021). Het zoekvolume op ‘havermelk’ is in Nederland het afgelopen jaar met 22% toegenomen met een gemiddeld zoekvolume van 8100 (source: keywordtool.io, dec 2020 - nov 2021). Google Trends laat zien dat ‘havermelk’ de afgelopen 5 jaar populairder wordt.
**** Gebaseerd op data uit keywordtool.io (juni t/m november 2021 voor de term ‘aardappelmelk’ in Nederland)

Bereidingstijd

Keuken

Vegetarisch of met vlees?

Populairste ingrediënten

Ons eten binnen 10 jaar?

Experts aan het woord

Bereidingstijd

Keuken

Vegetarisch of met vlees?

Populairste ingrediënten

Ons eten binnen 10 jaar?

Experts aan het woord

9,1 miljoen uur achter het fornuis

Nederlandse thuiskoks hebben dit jaar al 9,1 miljoen uur aan het koken van HelloFresh-recepten besteed.
Thuiskoks hebben in het derde kwartaal van 2021 ruim 82% meer uur aan koken besteed vergeleken met het derde kwartaal vorig jaar. De trend om thuis te koken, ging door de pandemie in versnelling, maar deze trend blijkt zich ook na de lockdown voort te zetten.
Vanwege het thuiswerken blijven velen ook meer maaltijden thuis eten waardoor Nederlandse thuiskoks blijven vertrouwen op het gemak van de maaltijdboxen van HelloFresh.

Buon appetito!

Ruim 21% van de bestelde gerechten was in 2021 Italiaans. Daarnaast werden de Fusion (13%) en Aziatische gerechten (10%) het meest gekozen in 2021. In 2020 stonden recepten van Hollandse bodem op de derde plaats met 10%. Wanneer we kijken naar proteïnen die het afgelopen jaar werden gegeten dan staan vegetarische maaltijden bovenaan (34%).

Meest gegooglede pizza’s

  1. Pizza Calzone (12,100)
  2. Pizza Margherita (9,900)
  3. Pizza Salami (3,600)
  4. Pizza Caprese (2,400)
  5. Pizza Mozzarella (2,400)

*Gebasseerd op gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten in Google & Google Trends

De grootste pizza lovers wonen in Zuid-Holland, vooral de pizza Margarita en de Mozzarella pizza zijn razend populair daar. In Utrecht daarentegen is men voornamelijk gek op de Salami pizza. In onderstaande tabel vind je de pizza die in jouw provincie het vaakst gegeten wordt.

Favoriete Koolhydraten

Hoewel de Italiaanse keuken favoriet is blijven we de Nederlandse piepers trouw! Er werden in verhouding meer maaltijdboxen met aardappels besteld in de plaats van maaltijdboxen met pasta of rijst. In de maaltijdboxen met aardappels werden frietjes het meest gekozen. Hierna werden krieltjes het meest gegeten, gevolgd door aardappelpuree en zoete aardappels. In de maaltijden met rijst werd met name voor risotto gekozen, wat wel weer een Italiaans gerecht is!

Vegetarisch of vlees?

Als we naar de zoekopdrachten in Google kijken, zien we dat Limburgers en Brabanders het meeste naar kiprecepten zochten dit jaar. In het noorden en het westen van het het land toont de data aan dat er minder naar kiprecepten werd gezocht, maar juist meer naar vegetarische recepten. Kip-liefhebbers wonen vooral in Utrecht en Zuid-Holland. Daar zijn vooral de wrap en kip tandoori een grote hit! In Drenthe daarentegen zijn ze vooral fan van de pasta pesto met kip, heerlijk op een zonnige dag. In Zeeland en Limburg hebben ze liever een ander stukje vlees, bijvoorbeeld een lekkere biefstuk, of vega natuurlijk.

Top 5 meest gezochte kiprecepten*:

  1. Wrap met kip (18,100)
  2. Kip Tandori Recept (18,100)
  3. Pasta Pesto met Kip (14,800)
  4. Kip Kerrie (12,100)
  5. Kippendij recept (8,100)

*Top 5 gebasseerd op gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten in Google

Onze eetgewoontes van de afgelopen 10 jaar

HelloFresh onderzocht hoe de eet- en kookgewoonten van 509 Nederlanders veranderde in de afgelopen 10 jaar.

  1. De afgelopen 10 jaar zijn Nederlanders vaker zelf gaan koken dan normaal. Dit gaat samen met vaker met verse ingrediënten koken (43%) en meer experimenteren met verschillende keukens (37%).

  2. In het aankomende halfjaar plant bijna de helft van de Nederlanders (44%) om hun eetgewoonten te verbeteren om rekening te houden met de gezondheid van het gezin.

  3. Voorspellingen geven aan dat Nederlanders in de aankomende 10 jaar positiever zullen zijn over duurzaam inkopen doen (24%) en meer geld zullen uitgeven aan kwalitatieve ingrediënten (30%).

Experts aan het woord

Naar welke recepten kijk je de aankomende maanden het meeste uit?

We zijn als receptontwikkelaars ook nog nauwkeuriger te werk gegaan. We kijken naar wat de klanten wel en niet lekker vinden en passen hier onze recepten zo veel mogelijk op aan. Er zijn meer klassiekers toegevoegd, recepten met nieuwe ingrediënten, toegankelijke recepten die snel bereid zijn maar wel vol met smaak, veggie & visrecepten met een extra twist, maar ook meer spannende en trendgerichte recepten!

-Vicenta Ferreira Pinheiro

Welke voorspellingen heb je over het thuis koken in 2022?

Steeds meer maatregelen worden opgeheven en mensen gaan weer meer op pad. Maar toch denk en hoop ik dat thuiskoken een gewoonte is die mensen blijven doen omdat ze het voordeel ervan ervaren hebben. De pandemie heeft thuiskoks geïnspireerd om meer recepten te proberen dan voorheen. Ik denk dat mensen meer ervaren zijn in het thuiskoken en ook meer openstaan om nieuwe keukens en smaken te ontdekken.

Methodologie

Onderzoek uitgevoerd door Censuswide voor HelloFresh bij 509 respondenten die in Nederland wonen in september 2021.